Live at Aalhaus

Art Direction

Illustration: Various Artists

Für die Altonaer Eckkneipe Aalhaus haben wir eine Reihe von Konzertplakaten zur Bewerbung ihres breiten kulturellen Angebots gestalterisch betreut. Das Konzept der Plakatreihe war, dass die angefragten Künstler*innen neben dem Stil der Musikgruppe auch das typische Aalhaus-Interieure in ihren Entwürfen einfließen lassen sollten: sei es das Sofa, die Vasen oder das Art-Deco-Fenster. In der Gesamtheit setzt sich die Reihe so zu einer stimmungsvollen Abbildung des Aalhaus-Ambientes zusammen.

We designed a series of concert posters for the Altona corner pub Aalhaus to promote its cultural offerings. The concept of the poster series was that the requested artists should incorporate not only the style of the music group but also the typical Aalhaus interiors in their designs: the sofa, the vases or the art deco window. As a whole, the series thus forms an atmospheric depiction of the Aalhaus ambience.

The artists are: ¹ The Cool Greenhouse / Jul Gordon & Fai Baba / Benedikt Luft; ² Jake Xerxes Fussell / Katharina Kulenkampff & Rolf Blumig / Janosch Feiertag; ³ Turner Cody / Julia Kluge & Warm Graves / Julia Legrand; ⁴ Mush / Juan Narowé & Wild Pink / Charlotte Ager; ⁵ Cool Sounds / Jay Daniel Wright & The Wave Pictures / Hanne Jatho; ⁶ Ko Shin Moon / e.f.m.r.a & Spencer Cullum’s Coin Collection / Yuka Masuko; ⁷ Angela Aux / Charlotte Bresler & Ghost Woman / Molly Anne Stocks; ⁸ Lael Neale / Evan Renaudie & Mama Larky / Studio Goof; ⁹ Cola / Marco Quadri & Peaking Lights / Jan Buchczik

Music Festival

Art Direction

Illustration: Giulia Conoscenti
Wir durften das Musikfestival *Schanzen Open Air gestalterisch betreuen, welches in bester Lage im Hamburger Schanzenviertel stattgefunden hat.
Das besondere an dem Festival war, dass alle Künstlerinnen weiblich oder weiblich gelesen waren. Das Festivals sollte einen inklusiven, geschlechtergerechten, diskriminierungsfreien Raum schaffen.
Dementsprechend hat die italienische Illustratorin Giulia Conoscenti weibliche Symbole für Stärke in ihren Entwurf eingearbeitet.

We had the pleasure of supporting the *Schanzen Open Air music festival, which took place in a prime location in Hamburg’s Schanzenviertel district.
The special thing about the festival was that all the artists were female or read female. The festival was intended to create an inclusive, gender-equitable, non-discriminatory space.
Accordingly, the Italian illustrator Giulia Conoscenti incorporated female symbols of strength into her design.

Lange Nacht der ZEIT

Event

Fotos: Michelle Jekel & Moritz Peters
Auf der Veranstaltung »Lange Nacht der ZEIT« durften wir unser Format »VIVA CON WODKA« anbieten.
Bei »VIVA CON WODKA« laden wir unterschiedliche Künstler*innen dazu ein, die Besucher*innen einer Veranstaltung zu portraitieren.
Das Format funktioniert ähnlich wie Speed Dating: Eine intensive Begegnung in sehr kurzer Zeit. Durch die Papp-Wand können die Gäste den Zeichenprozess nicht verfolgen, so ist die Überraschung beim Anblick des fertigen Ergebnis ist umso größer.
We were able to offer our »VIVA CON WODKA« format at the ZEIT event »Lange Nacht der ZEIT«.
At »VIVA CON WODKA«, we invite different artists to portray the visitors of an event.
The format works a bit like speed dating: an intensive encounter in a very short time. The guests cannot follow the drawing process through the cardboard wall, so the surprise when they see the finished result is even greater.

Festival

Art Direction

Illustration: Tamara Franciska Bella
Für das Hamburger Kindermusik-Open Air Lütt im Park, das jährlich im Stadtpark veranstaltet wird, durften wir 2023 die Artdirektion übernehmen.
Social-Media-Beiträge, Poster und Timetable entstanden in Zusammenarbeit mit der ungarischen Illustratorin und Animatorin Tamara Franciska Bella .

In 2023, we took over the art direction for the Hamburg children’s music open air Lütt im Park, which is held annually in the city park.
Social media posts, posters and timetables were created in collaboration with the Hungarian illustrator and animator Tamara Franciska Bella .

Trommel EP

Art Direction

Illustration: Philipp Schultz
Wir durften die neue EP der deutschen Folk-Band Düsseldorfer Düsterboys gestalten.
Die Cover-Illustration der »Trommel EP« stammt von Philipp Schultz.
Zur EP wurde auch passender Merch gelaunched.

We were allowed to design the new EP of the German folk band Düsseldorfer Düsterboys.
The cover illustration of their »Trommel EP« was created by Philipp Schultz.
Matching merch was also launched.

Newsletter

Art Direction

Illustration: Julian Fiebach
Für die gemeinnützige Alfred-Toepfer-Stiftung dürfen wir seit 2024 die Gestaltung des Newsletter redaktionell begleiten.
Die Illustrationen des ersten von uns betreuten Newsletter stammen von dem Hamburger Illustrator Julian Fiebach.

Since 2024, we have been responsible for the editorial design of the newsletter for the non-profit Alfred Toepfer Foundation.
The illustrations for the first newsletter we worked on were created by Hamburg-based illustrator Julian Fiebach.

Aalfest 2023

Art Direction

Illustration: Sarah Mazzetti
Ein weiteres Mal durften wir die Artdirektion des Altonaer Aalfestes übernehmen. Poster, Timetable, Artist-Posts und andere Social-Media-Beiträge zur Bewerbung wurden in Zusammenarbeit mit der Illustratorin Sarah Mazzetti entwickelt. Auch gab es wieder einen eigens für das Aalfest 2023 angefertigten und von Sarah Mazetti illustrierten Stage-Curtain.

Once again, we were able to take over the art direction of the Altonaer Aalfest. Posters, timetables, artist posts and other social media contributions to promote the event were developed in collaboration with illustrator Sarah Mazzetti.
There was also another stage curtain specially created for Aalfest 2023 and illustrated by Sarah Mazetti.

Aalfest 2022

Art Direction

Illustration: María Medem
Das Aalfest ist das jährliche Sommer- und Straßenfest des Altonaer Aalhaus. Im freien kann kostenlos Musik gehört und gefeiert werde. Dafür stellt das Alhaus eine Bühne und ein Festivalprogramm zusammen.
Für das Aalfest 2022 haben wir die gesamte Gestaltung und Artdirektion übernommen: Poster und Timetable, die Bühnenausstattung mit Backdrop sowie alle Social-Media-Beiträge und Artist- Posts zur Bewerbung der Veranstaltung im Vorfeld. Die Illustrationen dazu stammten von der spanische Illustrationen María Medem.

The Aalfest is the annual summer and street festival of the Altonaer Aalhaus. Music can be heard and celebrated for free in the open air. The Alhaus puts together a stage and a festival program for this event.
We took over the entire design and art direction for the Aalfest 2022: Posters and timetable, the stage set with backdrop as well as all social media posts and artis- posts to promote the event in the run-up. The illustrations were created by Spanish illustrator María Medem.

Various Events

Art Direction

Illustrations: Various Artists
Hamburg Music ist eine Plattform für alle Kulturschaffenden, die in Hamburg im Bereich Musik tätig sind. Für verschiedene Events in Hamburg haben wir im Jahr 2023 die Gestaltung der Social Media Beiträge betreut.
Gemeinsam mit verschiedenen Illustrator*innen wurden Werbe-Posts und Banner in den diversen Formaten der zu bespielenden Sozialen Netzwerke entworfen.

Hamburg Music is a platform for all creative artists working in the field of music in Hamburg. In 2023, we were responsible for the design of social media posts for various events.
Together with various illustrators, we designed advertising posts and banners in the formats of the social networks to be used.

Bier Edition

Art Direction

Illustration:Jordy van den Nieuwendijk
Die ZEIT hat neben ihren regelmäßigen Weineditionen erstmals eine Bieredition herausgebracht. Das Bier wurde von der Hamburger Brauerei Kehrwieder gebraut.
Wir durften uns um die Gestaltung der beiden Labels »Prototyp« und »das Rote« kümmern. Hierfür hat der niederländische Illustrator Jordy van den Nieuwendijk zwei sehr plakative, malerische Arbeiten angefertigt. Die Werbeanzeige zum Produkt wurde von der ZEIT inhouse gestaltet.

In addition to its regular wine editions, ZEIT has published a beer edition for the first time. The beer was brewed by the Kehrwieder brewery in Hamburg.
We were given the task of designing the two labels »Prototyp« and »das Rote«. Dutch illustrator Jordy van den Nieuwendijk created two very striking, painterly works for this. The advertisement for the product was designed in-house by ZEIT.

Norweek

Event

Illustration: Various Artists

Für das Promotion-Event »Norweek« des Schnaps-Labels »Linie-Aquavit« durften wir einen Ausstellungsraum kuratieren.
Hierfür haben Charlotte Winkler und Miró Ingmar Tiebe jeweils eine großformatige Arbeit angefertigt, die sich zur Marke passend mit norwegischer Kultur beschäftigten. Im Ausstellungsraum wurden Talks und Workshops abgehalten. Charlotte Winkler fertigte zur Veranstaltung zudem Illustrationen für Cocktail-Rezepte an.

Das Event wurde von der Agentur Karl Anders betreut.

We curated an exhibition space for the »Norweek« promotional event of the »Linie-Aquavit« brandy label.
Charlotte Winkler and Miró Ingmar Tiebe each created a large-format work for the event. The artworks dealt with Norwegian culture in line with the brand. Talks and workshops were held in the exhibition space. Charlotte Winkler also produced illustrations for cocktail recipes for the event.

The event was managed by the Karl Anders agency.

Newspaper

Scouting

Illustration: Various Artists

Wegen der kurzen Deadlines und dem hohen Anspruch ist es eine besondere Herausforderung für die Wochenzeitung DIE ZEIT zu illustrieren. Illustrator*innen müssen sich in kürzester Zeit in Inhalte einarbeiten können und präzise Ergebnisse erzielen. Ein Job, dem nicht jede*r gewachsen ist. Wir durften einige entsprechende Talente für DIE ZEIT suchen und finden.

Due to short deadlines and high standards, illustrating for the weekly newspaper DIE ZEIT is a particular challenge. Illustrators have to be able to familiarize themselves with content in the shortest possible time and achieve precise results. A job that not everyone is up to. We were able to search for and find some suitable talents for DIE ZEIT.

Ice Cream

Art Direction

Illustration: Tiago Majuelos
Die Eckkneipe Aalhaus in Altona hatte die Idee über die Sommermonate im normalen Gastronomiebetrieb auch Kugeleis zu verkaufen. Für dieses Projekt durften wir die Artdirektion übernehmen und zusammen mit dem Illustrator Tiago Majuelos das Erscheinungsbild entwerfen. Von Logo über Werbetafeln und Fahnen bis hin zur Kühltruhe.

Leider konnte das Projekt nicht umgesetzt werden. Die fertiggestellten Ergebnisse wollen wir hier dennoch präsentieren.

The Aalhaus pub in Altona had the idea of selling scoop ice cream during the summer months as part of its normal restaurant business. For this project, we took over the art direction and, together with the illustrator Tiago Majuelos, designed the entire appearance. From the logo to billboards and flags to the freezer.

Unfortunately, the project could not be realized. Nevertheless, we would like to present the finished results here.

How to make it better?

Art Direction

Illustration: Various Illustrators
Mit dem Hamburger Modelabel Cleptomanicx fanden bereits mehrere Kollaborationen statt. Unter anderem die T-Shirt-Serie »How to make it better?«, in der ausgewählten Künstler*innen die Frage gestellt wurde, wie man die Welt besser machen könnte. In Form von T-Shirt Designs wurden darauf unterschiedliche Antworten und Lösungsvorschläge gegeben.

Die aus der Kollaboration entstandenen T-Shirt-Serien mit Illustrationen von Anna Haifisch, Arne Bellstorf, Jan Buchczik, Janosch Feiertag, Kimmsujin, Lina Ehrentraut und Nadine Redlich waren exklusiv im RFI und im Cleptomanicx-Webshop zu erwerben.

Several collaborations have already taken place with the Hamburg fashion brand Cleptomanicx. These include the T-shirt series »How to make it better?«, in which selected artists were asked how the world could be made better. Different answers and solutions were given in the form of T-shirt designs.

The T-shirt series resulting from the collaboration were available exclusively at RFI and in the Cleptomanicx webshop. The artists involved were Anna Haifisch, Arne Bellstorf, Jan Buchczik, Janosch Feiertag, Kimmsujin, Lina Ehrentraut and Nadine Redlich.

Griffelbox für Kinder

Art Direction

Artworks: Various artists

Griffelkunst ist ein Hamburger Verein zur Erhaltung der Druckkunst. Seit 1925 widmet sich der Verein der Entdeckung, Entwicklung und Verbreitung des Verständnisses und der Liebe zur Kunst in unserer Gesellschaft, eine Arbeit, die wir schätzen und unterstützen möchten.
Um auch Kindern die Druckkunst näher zu bringen, hat der Verein ein Mitmachteil in Form eines Faltplakates entwickelt, das Regelmäßig im Programmheft enthalten ist und dessen Gestaltung wir seit 2022 betreuen.

Griffelkunst is a Hamburg-based association for the preservation of the art of printing. Since 1925, the association has been dedicated to discovering, developing and spreading the understanding and love of art in our society, work that we value and would like to support.
In order to bring children closer to the art of printing, the association has developed a participatory section in the form of a folding poster, which is regularly included in the program booklet. We have been responsible for the design of this participatory section since 2022.

Hallo Hamburg

Art Direction

Illustration: Various Artists

»Hallo Hamburg« ist ein Hamburg-Stadtführer, der vom Ankerwechel Verlag publiziert wurde. Der RFI wurde darin nicht nur als Teil der Hamburger Stadtlandschaft vorgestellt, auch durften wir das in den Stadtführer eingebundene Zine »die Illustrierte« kuratieren und gestalten. In dem Zine erzählen die Illustrator*innen Annina Brell, Jul Gordon, Julian Fiebach, Mone Seidel, Niklas Wesner und Krashkid graphisch davon, was Hamburg für sie bedeutet.

Ankerwechsel ist der Verlag von Harriet Dohmeyer. Gestaltet wurde das Buch von Violetta Sanitz.

»Hallo Hamburg« is a Hamburg city guide published by Ankerwechel Verlag. RFI was not only presented in it as part of Hamburg’s urban landscape, we were also allowed to curate and design the zine »die Illustrierte«, which was integrated into the city guide. In the zine, the illustrators AAnnina Brell, Jul Gordon, Julian Fiebach, Mone Seidel, Niklas Wesner and Krashkid graphically told what Hamburg means to them.

Ankerwechsel is the publishing house of Harriet Dohmeyer. The book was designed by Violetta Sanitz.

Sticker

Self promotion

Photos: Michael Kohls

»It’s Sticky!« war nicht nur unsere erste interaktive Ausstellung und Kunstaktion im RFI, es war vor allem auch ein großes Selfpromotion-Event, mit dem Zweck auf den neu gegründeten »Raum für Illustration« aufmerksam zu machen. Für »It’s Sticky!« haben wir 30 Illustrator*innen aus 13 Ländern gebeten Sticker zu entwerfen. Die Gestaltung der Sticker wurde den Künstler*innen völlig freigestellt, einzige Vorgabe war das kreisrunde Format. Die Besucher*innen von »It’s Sticky!« waren eingeladen, die Sticker frei im Ausstellungsraum zu verkleben und unbegrenzt viele Sticker mitzunehmen um sie anderorts zu verteilen.
Über die Aktion wurde sowohl in nationalen wie in internationalen Medien berichtet.

»It’s Sticky!« was not only our first interactive exhibition and art campaign at the RFI, it was also a major self-promotion event with the aim of drawing attention to the newly founded »Raum für Illustration«.
For »It’s Sticky!«, we asked 30 illustrators from 13 countries to design stickers. The design of the stickers was completely up to the artists, the only requirement was the circular format. Visitors to »It’s Sticky!« were invited to stick the stickers anywhere in the exhibition space and to take an unlimited number of stickers with them to stick in other places.
The campaign was reported on in national and international media.

Magazin

Art Direction

Illustration: Various Artists

Von 2016 bis 2019 war Philipp Schultz Art Direktor von ZEIT LEO, dem Kinder Magazin der Wochenzeitung DIE ZEIT.
Zu Beginn wurde ein großer Relaunch des Magazins vorgenommen, mit dem Ziel, den Leser*innen gezielter und auf Augenhöhe zu begegnen und sie sowohl in Text als auch Bild ernst zu nehmen. Umsetzung fand dies in einer klareren und reduzierteren Strukturierung und einem besonders stark gesetzten Fokus auf Illustration. Bei der Außwahl der Illustrationen wurden bewusst keine typische Kinderbuch-Illustration eingesetzt, sondern mit Künstler*innen gearbeitet, die sonst eher in der NY Times, Bloomberg Businessweek oder der ZEIT zu finden waren.

In den weiteren drei Jahren wurde die Marke immer weiter geschärft, wobei ein großer Erfahrungsschatz in redaktionellen Arbeiten sowie im Bereich Artdirektion gesammelt werden konnte.

From 2016 to 2019, Philipp Schultz was Art Director of ZEIT LEO, the children’s magazine of the weekly newspaper ZEIT.
At the beginning, the magazine underwent a major relaunch with the aim of meeting readers in a more targeted way and at eye level. To take them seriously in both: text and images. This was implemented in a clearer and more reduced structure and a particularly strong focus on illustration. When selecting the illustrations, a conscious decision was made not to use typical children’s book illustrations, but to work with artists who were otherwise more likely to be found in the NY Times, Bloomberg Businessweek or ZEIT.

Over the next three years, the brand continued to be honed, gaining a wealth of experience in editorial work as well as art direction.

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